Szósta wizyta Mistrza Wudang – 8-11.11.2019

W listopadzie 2019 roku gościliśmy Mistrza Tai Chi Wudang po raz szósty. Nasza współpraca jest bardzo ścisła i regularna. Mistrz lubi przyjeżdżać do Polski, chwali nasze zaangażowanie, podejście i entuzjazm do treningu. Uczyliśmy się formy Tai Chi i Miecza Wudang.

PODSUMOWANIE WIZYTY MISTRZA

CHIŃSKI MISTRZ TAI CHI WUDANG – ZHOU XUAN YUN 周玄云 PO RAZ SZÓSTY W POLSCE – W TAI CHI STUDIO. 

TERMIN: 8-10 LISTOPADA 2019 (piątek-sobota-niedziela)

ZORGANIZOWALIŚMY:
WARSZTAT  – TAIJI FORMA 108-RUCHOWA – CZĘŚĆ TRZECIA – NAUKA
WARSZTAT  – TAIJI FORMA 108-RUCHOWA – CZĘŚĆ PIERWSZA – KOREKTA

WARSZTAT – MIECZ TAI CHI SAN FENG WUDANG 
Wywiad, o którym wkrótce.
Warsztat w Łodzi
Pojechaliśmy też do Łodzi, do Szkoły Radosława Węglarza, na 5-godzinny warsztat na temat II części formy Tai Chi Wudang i zastosowań bojowych..

Wszystkie zdjęcia z tych warsztatów zobaczyć możecie tutaj.
Poniżej relacja filmowa z tego wydarzenia.

Z wielką przyjemnością zaprosiliśmy wszystkich na jedyne w roku, kilkudniowe warsztaty Tai Chi Wudang i Miecza Wudang z Mistrzem Zhou Xuan Yun. Jest to unikalna okazja do zdobywania wiedzy u źródła, popartej praktyką, filozofią, doświadczeniem, ale również umiejętnie dostosowanej do potrzeb współczesnego człowieka Zachodu. Zhou Xuan Yun jest jedynym mnichem taoistycznym i jednocześnie mistrzem Wudang Kung Fu mieszkającym i nauczającym poza Chinami. Od 2016 r. regularnie odwiedza Polskę na zaproszenie naszej Szkoły. Nasza współpraca jest bardzo ścisła, a nasza Szkoła uzyskała status jedynego przedstawiciela Mistrza i nauczanego przez niego stylu Tai Chi w Europie. Link do tej wzmianki na stronie Mistrza: https://daoistgate.com/about-us/other-instructors/.

 

W warsztatach mogli wziąć udział wszyscy: początkujący, zaawansowani, ćwiczący w naszej Szkole i osoby spoza Szkoły, osoby mające doświadczenie w innych stylach Tai Chi, Kung Fu, jakiejkolwiek pracy z ciałem lub nie mające go wcale.

SZCZEGÓŁOWY OPIS TEMATÓW

Forma ręczna Tai Chi Wudang i forma z Mieczem to nie tylko sekwencje bojowe z tradycją sięgającą kilkuset lat, ale zbiór dynamicznych technik służący samodoskonaleniu, analizie struktury ciała, wzmacniający zakres ruchu i mobilność. To praca nad świadomym ruchem. To również atrakcyjne wizualnie choreografie, które mogą urozmaicić nasz codzienny trening, stymulować umysł do zapamiętania nowego materiału, dać podstawy do głębszego zrozumienia tej starożytnej chińskiej sztuki ruchu. Wszyscy znajdą tu coś dla siebie. 

TAI CHI WUDANG – DŁUGA FORMA 108 RUCHÓW
Na warsztatach w sobotę przed południem przypomnimy sobie i skorygujemy I część długiej, 108-ruchowej formy Tai Chi Chuan (Taijiquan) stylu Wudang (do  korekty I części nie jest potrzebna znajomość formy. Możecie to też potraktować jako naukę). Na warsztatach w sobotę po południu i w niedzielę cały dzień będziemy uczyć się od podstaw III części tej samej formy (do nauki III części nie jest potrzebna znajomość I i II części). To najstarsza tradycyjna forma tego stylu ćwiczona w Górach Wudang w Świątyni Purpurowych Chmur. Tai Chi Chuan to najbardziej znana na świecie chińska sztuka walki ćwiczona obecnie przede wszystkim dla zdrowia oraz jako medytacja w ruchu. Ten styl powstał na bazie wiedzy, która liczy sobie kilka tysięcy lat. Większość ekspertów za jego twórcę uznaje Zhang Sanfenga 張三丰, który mieszkał w górach Wudang, prowincji Hubei w czasach dynastii Song (960-1280 n.e.). Zhang Sanfeng był taoistą, mędrcem, mnichem, a jednocześnie ekspertem w sztukach walki. Zmodyfikował swoje umiejętności zainspirowany zaobserwowaną walką żurawia z wężem. Zwinność tych zwierząt uprzytomniła mu przewagę miękkości nad twardością, a taoistyczna wiedza o naturze rzeczy, a szczególnie teorii Yin i Yang, pomogła stworzyć podwaliny tej niezwykłej sztuki. Pomimo ekscentrycznego trybu życia, ciągłych wędrówek po górach i samotnych medytacjach w jaskiniach, zdołał przekazać swój system mnichom z klasztoru Wudang, stąd nazwa tego stylu: Wudang Tai Chi Chuan. Do dzisiejszego dnia styl ten ćwiczony jest w klasztornych kompleksach Wudang. Wudang Tai Chi to połączenie filozofii taoistycznej z technikami zdrowotnymi Chi Kung i bojowymi Kung Fu oraz medytacją. To niezwykle piękny styl, w którym koncepcja przemian Yin i Yang przejawia się w płynnej i swobodnej zmianie tempa, wysokości, kierunków. Forma 108 ruchowa jest główną formą tego stylu.

MIECZ WUDANG
Po raz drugi ćwiczyć będziemy podstawy i formę legendarnego Miecza Tai Chi z Gór Wudang. Na warsztacie w piątek wieczorem poznamy podstawowe techniki, przypomnimy sobie materiał z poprzednich warsztatów i poznamy kolejne ruchy formy z mieczem. Miecz to najbardziej znana chińska broń, nazywana „Królem Broni”. Kojarzony z energią Yang, żywiołem wody, legendarnym Smokiem. To symbol mądrości, sprawiedliwości, prawości, szlachetności, statusu społecznego, a nawet duchowości. Trening miecza to sposób na pokonanie ignorancji, lekkomyślnej pasji i agresji tkwiącej w nas samych. Sztuki Walki Wudang słyną z miecza. Najbardziej znane formy to: „Miecz Ośmiu Nieśmiertelnych”, „Miecz Wielkiej Podstawy Tao” i „Miecz Tai Chi”. Opanowanie miecza uważane jest za najwyższe osiągnięcie w sztukach walki. Ze względu na wysoki poziom trudności, miecz jest uważany za najbardziej Yang ze wszystkich broni. Yin i Yang to starożytne chińskie koncepcje opisujące, jak pozornie przeciwne energie są w rzeczywistości komplementarne i współzależne. Ciemne i jasne, zimne i gorące, zima i lato, ziemia i niebo, woda i ogień, odpoczynek i ruch, mogą być rozumiane jako Yin i Yang. Pracując nad tymi zależnościami w starożytności zrozumiano, że koncepcje Yin i Yang mogą być użyteczne do zrozumienia każdego aspektu otaczającego nas świata, a nawet nas samych. W Chinach ze wszystkich zwierząt, Smoki są najbardziej Yang z powodu silnej, jasnej energii ognia. Wiele ruchów w formach miecza Wudang nawiązuje do tych legendarnych stworzeń:  „Wiosenny Smok Opuszcza Jaskinię”, „Smok Pływa pod Wodą”, „Leniwy Smok Odpoczywa”. Płynne, skrętne ruchy w formach miecza również przypominają ruchy Smoka. Po osiągnięciu biegłości w sztuce miecza, staje się on przedłużeniem ciała. Poruszanie mieczem staje się tak naturalne, jak poruszanie ręką. Oglądanie ruchów mistrza miecza przypomina obserwowanie mistrza kaligrafii, a nawet dyrygenta orkiestry. U każdego z nich istnieje pełna harmonia ciała i umysłu z narzędziem, którego używają tworząc coś pięknego. Ten rodzaj transcendentnego doświadczenia można przenieść na codzienne życie. Kiedy przestanie się postrzegać siebie jako oddzielonego od otaczającego świata, pojawi się niezwykłe poczucie połączenia z nim i harmonii.