Tajiquan klasyczny styl Yang, którego uczymy w naszej Szkole, jest jedną z ciekawszych, dostępnych współcześnie gałęzi stylu Yang. Został rozpropagowany, rozwinięty i zmodyfikowany przez współczesnego Mistrza Yang Jwing Minga, z którego organizacją YMAA współpracowaliśmy przez 15 lat, będąc oficjalnym jej oddziałem w Warszawie.
Film prezentujący materiał, którego uczymy w Szkole.
Styl ten pochodzi z przekazu rodziny Yang: od Yang Lu Chana, jego syna Yang Ban Hou, z wpływami wnuka Yang Cheng Fu oraz jego ucznia, znanego mistrza Tai Chi, który stworzył swój niezależny, coraz bardziej popularny styl Dong – Dong Ying Jie. Styl jest przepełniony wieloma modyfikacjami kolejnych mistrzów. Został rozwinięty i spopularyzowany przez współczesnego mistrza, wielkiego badacza Tai Chi, Kung Fu i Chi Kung – dr Yang Jwing Minga z którym nasza Szkoła współpracowała ponad 15 lat, od 1999 do 2015 r. Mistrz Yang wzbogacił ten styl o swoje doświadczenia z różnymi mistrzami Tai Chi i Kung Fu oraz badania nad tradycyjnymi metodami treningowymi. Styl ten naturalnie ma naleciałości dwóch innych stylów, które ćwiczy ten mistrz,
czyli Shaolin Chang Chuan (Długa Pięść Shaolin) i Bai He Chuan (Południowy Biały Żuraw). Charakteryzuje się długimi, wąskimi pozycjami, skośnym ustawieniem stopy z przodu, domykaniem bioder, specyficzną pracą pleców (wygięcia) i rąk (wyciągnięte w przód palce), dużymi i małymi łukami (coiling), dużą ilością technik na jednej nodze i kopnięć (często dynamicznych) oraz widoczną miękkością i technikami „podpisami”. Formy ćwiczy się powoli, w średnim tempie i szybko. W stylu tym występuje też unikalna forma dwuosobowa, formy z bronią oraz bogactwo technik Pchających Dłoni i form Chi Kung. Dzięki wieloletniej pracy mistrza Yang Jwing Minga styl ten stał się jednym z bardziej kompletnych ćwiczonych współcześnie stylów Taijiquan.
W ramach tego stylu ćwiczymy formy ręczne wolne i szybkie, walkę układaną – formę dwuosobową, pchające dłonie w miejscu i w ruchu, centrowanie, wolne pchające dłonie i walkę, Chi Kung Tai Chi, Chi Kung Kuli, formy z tradycyjną chińską bronią – kij, szabla, miecz i wiele innych tradycyjnych metod treningowych związanych z Tai Chi Chuan.
Poza stylem Yang uczymy też tradycyjnego stylu Wudang i współczesnego stylu pekińskiego, taoistycznej medytacji stojącej i siedzącej oraz starożytnych i współczesnych zestawów prozdrowotnego Chi Kng (Qigong), np.:
– w stylu Wudang – form Tai Chi Wudang, Tai Yi Wudang, Miecza Wudang
– w stylu pekińskim – forma 24-ruchowa, 10-ruchowa, Ba Fa Wu Bu, forma z wachlarzem, forma z kijem, forma z kulą itd.,
– w Chi Kung – zestaw Kluczowych Technik Chi Kung, Spacer Yin Yang, Sześć Tajemnych Słów, Osiem Kawałków Brokatu, Słońce i Księżyc, Człowiek Ziemia Niebo, itd.
– w Medytacji – Medytacja Siedząca (Zuo Chan), Medytacja Stojąca (Zhan Zhuang)
oraz Medytacja w Ruchu (Dong Zhuang)
Szczegółowy opis powyższych stylów opisany jest w oddzielnych zakładkach.
SPIS TECHNIK DO WIĘKSZOŚCI ĆWICZONYCH U NAS FORM TAI CHI STYLU YANG I ZWIĄZANYCH Z NIM ĆWICZEŃ PRZYGOTOWAWCZYCH, ZESTAWÓW CHI KUNG ORAZ FORM ZE SPRZĘTEM I TRADYCYJNĄ BRONIĄ
SZEN FA – TRENING CIAŁA
(ZESTAW ĆWICZEŃ POZWALAJĄCYCH WSZECHSTRONNIE PRZYGOTOWAĆ CIAŁO DO TRENINGU TAI CHI. MOŻE TEŻ SŁUŻYĆ JAKO SPOSÓB NA CODZIENNE ROZRUSZANIE CIAŁA, PEŁNIĄC ROLĘ PROSTEGO RYTUAŁU ZDROWIA POPRZEZ RUCH).
(Celem tego zestawu jest zatrzymanie, skierowanie uwagi na ciało, rozpoznanie jego możliwości/zakresów, zmiękczanie, otwieranie, rozluźnianie/uelastycznianie, rozruszanie, połączenie, wzmacnianie,…)
Shen Fa – spis technik:
1. Zatrzymanie – stanie w bezruchu – tworzenie ciszy
2. Ustawienie – otwarcie pozycji – wygodne, stabilne ustawienie w równowadze, połączeniu, zatopieniu
3. Równowaga – kołysanie – skierowanie uwagi do ciała, rozpoznanie zakresu ruchu całego ciała, szukanie równowagi/środka
4. Krążenia stawami z góry na dół – rozpoznanie zakresów w poszczególnych miejscach, przyglądanie się pracy i procesowi zmian w danym miejscu
5. Poruszanie stawami z dołu do góry – rozluźnianie i rozruszanie na całej płaszczyźnie stawu
6.. Dowolne poruszanie ciałem z góry do dołu, od dłoni do stóp – zmiękczanie, rozgrzanie, szukanie i neutralizowanie napięć
7. Dotykanie Gwiazd (przeciąganie się i stopniowe wyciąganie rąk w górę) – otwieranie ciała i połączenie w jedną rozciągającą się strukturę
8. Wpatrywanie w Niebo (wygięcie ciała w łuk poprzez odchylenie)
9. Potrząsanie ciałem/sprężynowanie – rozluźnianie i budowanie elastyczności
10. Wymachy rękoma, rozruszanie w trzech płaszczyznach i połączenie ciała w ruchu:
– góra dół z delikatnym przysiadem (płaszczyzna strzałkowa) – połączenie nóg z rękoma
– przód tył ze skrętem w biodrach (płaszczyzna czołowa) – połączenie talii z rękoma
– wokół ciała (płaszczyzna pozioma) – połączenie kręgosłupa z rękoma
11. Wymachy w pozycjach z zaangażowaniem i połączeniem całego ciała – nóg, bioder, kręgosłupa, rąk.
– szeroka pozycja równoległa – przenoszenie ciężaru, skręty i wymachy wokół ciała
– pozycja wykroczna z lewą nogą z przodu – przenoszenie ciężaru między pozycją wykroczą i zakroczną – ciężar do przodu, biodra dokręcone, prawa ręka w przód
– pozycja wykroczna z prawą nogą z przodu – przenoszenie ciężaru między pozycją wykroczą i zakroczną – ciężar do przodu, biodra dokręcone, lewa ręka w przód
12. Wymachy rozluźniające nogą.
13. Powolne podnoszenie i opuszczanie kolana
14. Powolne przysiady ze stabilizacją kolan rękoma, nad środkiem stopy
15. Napinanie całego ciała, wszystkich mięśni, od pięści aż do stóp
16. Yin i Yang wzajemnie oddziałują
– użyj Yang, by uzyskać Yin – zrób głębszy wdech, zaciśnij pięści przed klatką, napnij górną część ciała i wespnij się na palce, po czym z wydechem opadnij gwałtownie, ale z wyczuciem na całe stopy, zrzucając napięcie w dół i rozluźniając całe ciało
– użyj Yin, by uzyskać Yang – zrób głębszy wdech, przechyl się i rozluźnij, delikatnie unosząc pięty, po czym z wydechem opadnij na całe stopy, zakorzeń się w ziemi i wyprostu do czubka głowy
17. Skupienie na Centrum – ułóż dłonie na dolnej części brzucha, zamknij oczy, uspokój oddech i postój tak przez chwilę
Link do filmu z całym zestawem Shen Fa
BUDOWANIE WŁAŚCIWEJ STRUKTURY CIAŁA W RUCHU
Spis technik:
1. Zaokrąglanie ciała w pozycji równoległej
2. Zaokrąglanie ciała ze skrętami na boki
3. Zaokrąglanie ciała w pozycji wykrocznej z przenoszeniem ciężaru
CHI KUNG TAI CHI (QIGONG TAIJI)
1. Chi Kung Rozciągający Tułów i Kręgosłup.
Spis technik:
O. Przygotowanie
1. Rozluźnienie ramion i tułowia
2. Wyciąganie do góry
3. Wspięcia na palce
4. Odchylenie
5. Skręty
6. Skłony bokiem
7. Opad w przód i rozluźnienie
8. Skręty na boki
9. Pogłębianie skłonu do nóg
10. Przysiad na całych stopach
11. Przysiad na palcach – potrząsanie
12. Naciąganie palców stóp
13. Wspięcia na palce
14. Zakończenie
Materiał filmowy:
Chi Kung Rozciągający – materiał szkoleniowy (nowy)
Zestaw Rozciągający – materiał szkoleniowy
2. Chi Kung Kręgosłupa.
Spis technik:
O. Przygotowanie
1. Poziome krążenia dolnym odcinkiem kręgosłupa
2. Pionowe krążenie dolnym odcinkiem kręgosłupa
i masowanie narządów wewnętrznych w miednicy
3. Falowanie dolnym odcinkiem kręgosłupa (odcinek krzyżowy i lędźwiowy)
i masowanie narządów wewnętrznych w miednicy i brzuchu
4. Falowanie całym tułowiem – zamykanie i otwieranie klatki piersiowej
5. Rozluźnianie szyi
6. Wydłużenie ruchu przez barki do łokci, nadgarstków i palców
7. Falowanie całym ciałem – rozpoczęcie fali od stóp
8. Zakończenie
Materiał filmowy:
Chi Kung Uelastyczniający – materiał szkoleniowy (nowy)
Qigong Kręgosłupa – materiał szkoleniowy
3.. Chi Kung Tai Chi – Zestaw Podstawowy.
Spis technik:
1. Przygotowanie
2. Wielki Pyton Rozluźnia Ciało
3. Chi Opada do Dan Tien
4. Otwieranie Piersi, by Oczyścić Ciało
5. Wpuszczenie Chi przez Baihui (Czubek Głowy)
6. Rozpychanie Góry na Boki
7. Popychanie Góry w Przód
8. Wielki Niedźwiedź Płynie przez Rzekę
9. Odsłanianie Gór na Lewo i Prawo
10. Orzeł Atakuje Ofiarę
11. Lew Obraca Piłkę
12. Biały Żuraw Rozpościera Skrzydła
Materiał filmowy:
Chi Kung Podstawowy – materiał szkoleniowy (nowy)
Zestaw Podstawowy – materiał szkoleniowy
4. Chi Kung Tai Chi – Zestaw Spiralny.
Spis technik:
1. Przygotowanie i Wyciszenie
2. Biały Żuraw Rozluźnia Skrzydła
3. Zawijanie w Przód i Wycofanie
4. Prawa i Lewa Yin i Yang
5. Woda i Ogień Wzajemnie Oddziałują
6. Niedźwiedź Otacza Ramionami Księżyc
7. Żyjący Budda Podtrzymuje Niebiosa
8. Zamiana Nieba i Ziemi
9. Złoty Kogut Skręca Skrzydła
10. Skręcanie Głowy i Spojrzenie na Księżyc
11. Wielki Pyton Skręca Ciało
12. Zawijanie w Górę i w Dół
Materiał filmowy:
Chi Kung Spiralny – materiał szkoleniowy (nowy)
Zestaw Spiralny – materiał szkoleniowy
INNE FORMY CHI KUNG UŻYWANE W TRENINGU TAI CHI STYLU YANG
1. Qigong Taiji. Zestaw Kołyszący:
1. Obejmujące ramiona
2. Chwytanie wróbla za ogon
3. Odparowanie
4. Wycofanie i nacisk
5. Pchnięcie
6. Zagarnięcie z kolana
2. Qigong Taiji. Kroki i postawy:
1. Krok w Przód (Chwytanie Wróbla za Ogon)
2. Krok Skrętny (Zagarniecie z Kolana)
3. Krok Dostawny (Granie na Harfie)
4. Krok Skrzyżny (Uderzenie Pięścią z Góry)
5. Krok w Tył (Odepchnięcie Małpy)
6. Krok Bokiem z dostawieniem (Dłonie Chmury), z krokiem z przodu i z krokiem z tyłu.
7. Wąż Pełzający w Trawie i Złoty Kogut Stojący na Jednej Nodze
8. Krocząca noga – wypchnięcie pięty w przód
3. Chi Kung Czterech Bram:
0. Przygotowanie
1. Rozpalanie wewnętrznego Ognia
2. Oddech Dan Tian (Dan Tian Hu Xi)
3. Oddech Wuji (Wuji Hu Xi)
4. Oddech stopami (Yong Quan Hu Xi)
5. Oddech dłońmi (Lao Gong Hu Xi)
6. Oddech dłońmi i stopami jednocześnie – Oddech Czterech Bram (Si Xin Hu Xi)
7. Oddech dłońmi, stopami i czubkiem głowy – Oddech Pięciu Bram (Wu Xin Hu Xi)
8. Oddech generujący siłę wewnętrzną.
9. Oddech generujący siłę statyczną.
10. Oddech generujący siłę dynamiczną.
11. Oddech z okrzykiem bezdźwięcznym.
12. Oddech z okrzykiem „Ha”.
Zakończenie.
TRADYCYJNE METODY TRENINGOWE TAI CHI (JI BEN GONG)
1. Korygowanie technik Tai Chi w miejscu (Tan Lian) – kształt, ustawienie struktury, równowaga, połączenie
2. Korygowanie technik Tai Chi w ruchu (Tang Xing Lian) – połączenie, przepływ siły, faza Yin i Yang (pochłanianie i manifestowanie)
3. Korygowanie technik Tai Chi w poruszaniu się (Jou Lian) – utrzymanie struktury w ruchu, zmiana polaryzacji Yin i Yang z jednej strony na drugą
4. Korygowanie technik Tai Chi w połączeniu z innymi technikami (Jou Jia) – utrzymanie struktury w ruchu, zmiana polaryzacji Yin i Yang z jednej techniki w drugą
FORMY RĘCZNE TAI CHI CHUAN (TAIJIQUAN) KLASYCZNEGO STYLU YANG
1. Długa (112) forma Taijiquan klasycznego styl Yang
Część pierwsza:
1. Rozpoczęcie (Taiji Qi Shi)
2. Chwytanie Wróbla za Ogon Prawa Strona (You Lan Que Wei)
3. Chwytanie Wróbla za Ogon Lewa Strona (Zuo Lan Que Wei)
4. Odparowanie (Peng)
5. Ściągnięcie (Lu)
6. Nacisk (Ji)
7. Pchnięcie (An)
8. Pojedynczy Bicz (Dan Bian)
9. Uniesienie Rąk w Górę (Ti Shou Shang Shi)
10. Żuraw Rozpościera Skrzydła (Bai He Liang Chi)
11. Zagarnięcie z Kolana i Krok w Przód Lewa Strona (Zuo Lou Xi Yao Bu)
12. Granie na Harfie (Shou Hui Pi Pa)
13. Zagarnięcie z Kolana i Krok w Przód Lewa Strona (Zuo Lou Xi Yao Bu)
14. Skręt Ciała, Zagarnięcie z Kolana i Krok w Przód Prawa Strona (You Lou Xi Yao Bu)
15. Skręt Ciała, Zagarnięcie z Kolana i Krok w Przód Lewa Strona (Zuo Lou Xi Yao Bu)
16. Granie na Harfie (Shou Hui Pi Pa)
17. Zagarnięcie z Kolana i Krok w Przód Lewa Strona (Zuo Lou Xi Yao Bu)
18. Skręt Ciała i Uderzenie Pięścią z Góry (Pie Shen Chui)
19. Krok w Przód, Odchylenie, Przechwycenie i Uderzenie (Jin Bu Ban Lan Chui)
20. Ciasne Zapieczętowanie (Ru Feng Si Bi)
21. Obejmowanie Tygrysa i Powrót w Góry (Bao Hu Gui Shan)
Zamknięcie (He Taiji)
Koniec części pierwszej
Część druga:
22. Forma Przejściowa (Guo Du Shi)
23. Odparowanie, Ściągnięcie, Nacisk, Pchnięcie (Peng, Lu, Ji, An)
24. Pojedynczy Bicz (Dan Bian)
25. Uderzenie Pięścią pod Łokciem (Zhou Di Kan Chui)
26. Krok w Tył i Odepchnięcie Małpy Lewa Strona (Zuo Dao Nian Hou)
27. Krok w Tył i Odepchnięcie Małpy Prawa Strona (You Dao Nian Hou)
28. Krok w Tył i Odepchnięcie Małpy Lewa Strona (Zuo Dao Nian Hou)
29. Lot Ukośny (Xie Fei Shi)
30. Uniesienie Rąk w Górę (Ti Shou Shang Shi)
31. Żuraw Rozpościera Skrzydła (Bai He Liang Chi)
32. Zagarnięcie z Kolana i Krok w Przód Lewa Strona (Zuo Lou Xi Yao Bu)
33. Wyciąganie Igły z Dna Morza (Hai Di Lao Zhen)
34. Rozkładanie Wachlarza (Shan Tong Bei)
35. Obrót i Uderzenie Pięścią z Góry (Zhuan Shen Pie Shen Chui)
36. Krok w Przód, Odchylenie, Przechwycenie i Uderzenie (Jin Bu Ban Lan Chui)
37. Krok w Przód, Odparowanie, Ściągnięcie, Nacisk, Pchnięcie (Shan Bu, Peng, Lu, Ji, An)
38. Pojedynczy Bicz (Dan Bian)
39. Falowanie Dłońmi w Chmurach Prawa Strona (You Yun Shou)
40. Falowanie Dłońmi w Chmurach Lewa Strona (Zuo Yun Shou)
41. Falowanie Dłońmi w Chmurach Prawa Strona (You Yun Shou)
42. Pojedynczy Bicz (Dan Bian)
43. Stań Wysoko, aby Wyszukać Konia (Gao Tan Ma)
44. Kopnięcie Rozdzielające Prawą Stopą (You Fen Jiao)
45. Kopnięcie Rozdzielające Lewą Stopą (Zou Fen Jiao)
46. Obrót (90 stopni) i Kopnięcie Lewą Piętą (Zhuan Shen Deng Jiao)
47. Zagarnięcie z Kolana i Krok w Przód Lewa Strona (Zuo Lou Xi Yao Bu)
48. Zagarnięcie z Kolana i Krok w Przód Prawa Strona (You Lou Xi Yao Bu)
49. Krok w Przód i Uderzenie Pięścią w Dół (Jin Bu Zai Chui)
50. Obrót i Uderzenie Pięścią z Góry (Zhuan Shen Pie Shen Chui)
51. Krok w Przód, Odchylenie, Przechwycenie i Uderzenie (Jin Bu Ban Lan Chui)
52. Kopnięcie Prawą Piętą (You Ti Jiao)
53. Uderzenie Tygrysa Prawa Strona (You Da Hu)
54. Uderzenie Tygrysa LewaStrona (Zhou Da Hu)
55. Kopnięcie Prawą Piętą (You Ti Jiao)
56. Uderzenie Pięściami w Uszy (Shuang Feng Guan Er)
57. Kopnięcie Lewą Piętą (Zuo Ti Jiao)
58. Obrót (270 stopni) i Kopnięcie Prawą Piętą (Zhuan Shen Deng Jiao)
59. Skręt Ciała i Uderzenie Pięścią z Góry (Pie Shen Chui)
60. Krok w Przód, Odchylenie, Przechwycenie i Uderzenie (Jin Bu Ban an Chui)
61. Ciasne Zapieczętowanie (Ru Feng Si Bi)
62. Obejmowanie Tygrysa i Powrót w Góry (Bao Hu Gui Shan)
Zamknięcie (He Taiji)
Koniec części drugiej
Część trzecia:
63. Forma Przejściowa (Guo Du Shi)
64. Odparowanie, Ściągnięcie, Nacisk, Pchnięcie (Peng, Lu, Ji, An)
65. Pojedynczy Bicz (Dan Bian)
66. Rozczesywanie Grzywy Dzikiego Konia Prawa Strona (You Ye Ma Fen Zong)
67. Rozczesywanie Grzywy Dzikiego Konia Lewa Strona (Zuo Ye Ma Fen Zong)
68. Rozczesywanie Grzywy Dzikiego Konia Prawa Strona (You Ye Ma Fen Zong)
69. Chwytanie Wróbla za Ogon Lewa Strona (Zuo Lan Que Wei)
70. Odparowanie, Ściągnięcie, Nacisk, Pchnięcie (Peng, Lu, Ji, An)
71. Pojedynczy Bicz (Dan Bian)
72. Biała Dama Tka na Czółenku Lewa Strona (Zuo Yu Chuan Suo)
73. Biała Dama Tka na Czółenku Prawa Strona (You Yu Chuan Suo)
74. Biała Dama Tka na Czółenku Lewa Strona (Zuo Yu Chuan Suo)
75. Biała Dama Tka na Czółenku Prawa Strona (You Yu Chuan Suo)
76. Chwytanie Wróbla za Ogon Lewa Strona (Zuo Lan Que Wei)
77. Odparowanie, Ściągnięcie, Nacisk, Pchnięcie (Peng, Lu, Ji, An)
78. Pojedynczy Bicz (Dan Bian)
79. Falowanie Dłońmi w Chmurach Prawa Strona (You Yun Shou)
80. Pojedynczy Bicz (Dan Bian)
81. Wąż Pełzający w Dół (She Shen Xia Shi)
82. Złoty Kogut Stoi na Jednej Nodze Prawa Strona (You Jin Ji Du Li)
83. Złoty Kogut Stoi na Jednej Nodze Lewa Strona (Zuo Jin Ji Du Li)
84. Krok w Tył i Odepchnięcie Małpy Lewa Strona (Zuo Dao Nian Hou)
85. Lot Ukośny (Xie Fei Shi)
86. Uniesienie Rąk w Górę (Ti Shou Shang Shi)
87. Żuraw Rozpościera Skrzydła (Bai He Liang Chi)
88. Zagarnięcie z Kolana i Krok w Przód Lewa Strona (Zuo Lou Xi Yao Bu)
89. Wyciąganie Igły z Dna Morza (Hai Di Lao Zhen)
90. Rozkładanie Wachlarza (Shan Tong Bei)
91. Biały Wąż Skręcający Ciało i Wypluwający Truciznę (Zhuan Shen Bai She Tu Xin)
92. Krok w Przód, Odchylenie, Przechwycenie i Uderzenie (Jin Bu Ban Lan Chui)
93. Krok w Przód, Odparowanie, Ściągnięcie, Nacisk, Pchnięcie (Shan Bu, Peng, Lu, Ji, An)
94. Pojedynczy Bicz (Dan Bian)
95. Falowanie Dłońmi w Chmurach Prawa Strona (You Yun Shou)
96. Pojedynczy Bicz (Dan Bian)
97. Stań Wysoko, aby Wyszukać Konia (Gao Tan Ma)
98. Skrzyżowanie Rąk (Shi Zi Shou)
99. Obrót i Kopnięcie Prawą Piętą (Zhuan Shen Shi Zi Tui)
100. Ściągnięcie z Kolana i Uderzenie w Dół (Lou Xi Zhi Dang Chui)
101. Krok w Przód, Odparowanie, Ściągnięcie, Nacisk, Pchnięcie (Shan Bu, Peng, Lu, Ji, An)
102. Pojedynczy Bicz (Dan Bian)
103. Wąż Pełzający w Dół (She Shen Xia Shi)
104. Krok w Kierunku Siedmiu Gwiazd (Shang Bu Qi Xiang)
105. Krok w Tył i Dosiadanie Tygrysa (Tui Bu Kua Hu)
106. Skręt Ciała i Omiatanie Lotosu Nogą (Zhuan Shen Bai Lian)
107. Napinanie Łuku i Strzelanie do Tygrysa (Wan Gong She Hu)
108. Skręt Ciała i Uderzenie Pięścią z Góry (Pie Shen Chui)
109. Krok w Przód, Odchylenie, Przechwycenie i Uderzenie (Jin Bu Ban Lan Chui)
110. Ciasne Zapieczętowanie (Ru Feng Si Bi)
111. Obejmowanie Tygrysa i Powrót w Góry (Bao Hu Gui Shan)
112. Zamknięcie (He Taiji)
113. Powrót do Pozycji Wyjściowej (Taiji Huan Yuan)
Koniec części trzeciej
Materiały filmowe:
I część formy TAI CHI CHUAN – materiał szkoleniowy
II część formy TAI CHI CHUAN – materiał szkoleniowy
III część formy TAI CHI CHUAN – materiał szkoleniowy
Sposoby wykonywania formy
I. Trzy etapy wykonywania formy:
1. Pierwsze wykonanie – przypomnienie, rozgrzanie
2. Drugie wykonanie – – korekta technik
3. Trzecie wykonanie – aspekt wewnętrzny (jakości) , np. medytacja w ruchu, łagodność w ruchu, spokój w ruchu
II. Trzy sposoby doskonalenia formy:
1. Pierwsze wykonanie – z zatrzymaniem na dłużej (min. dwa razy dłużej niż trwa wykonanie techniki)
2. Drugie wykonanie – – z zatrzymaniem na krócej (tyle ile trwa wykonanie techniki lub krócej)
3. Trzecie wykonanie – bez zatrzymania
III. Ilość wykonań
1. Jedno wykonanie dla zdrowia
2. Dwa wykonania po kolei dla poprawy kondycji fizycznej
3. Trzy wykonania po kolei jako przygotowanie do treningu bojowego.
2. Krótka (37) forma Taijiquan klasycznego stylu Yang
1.Rozpoczęcie (Taiji Qi Shi)
2.Chwytanie Wróbla za Ogon Prawa Strona (You Lan Que Wei)
3.Chwytanie Wróbla za Ogon Lewa Strona (Zuo Lan Que Wei)
4.Odparowanie (Peng)
5.Ściągnięcie (Lu)
6.Nacisk (Ji)
7.Pchnięcie (An)
8.Pojedynczy Bicz (Dan Bian)
9.Uniesienie Rąk w Górę (Ti Shou Shang Shi)
10.Żuraw Rozpościera Skrzydła (Bai He Liang Chi)
11.Zagarnięcie z Kolana i Krok w Przód Lewa Strona (Zuo Lou Xi Yao Bu)
12.Wyciąganie Igły z Dna Morza (Hai Di Lao Zhen)
13.Rozkładanie Wachlarza (Shan Tong Bei)
14.Obrót i Uderzenie Pięścią z Góry (Zhuan Shen Pie Shen Chui)
15.Krok w Przód, Odchylenie, Przechwycenie i Uderzenie (Jin Bu Ban Lan Chui)
16.Krok w Przód, Odparowanie, Ściągnięcie, Nacisk, Pchnięcie (Shan Bu, Peng, Lu, Ji, An)
17.Pojedynczy Bicz (Dan Bian)
18.Falowanie Dłońmi w Chmurach Prawa, Lewa i prawa Strona x 3 (You, Zuo, You Yun Shou)
19.Pojedynczy Bicz (Dan Bian)
20.Wąż Pełzający w Dół (She Shen Xia Shi)
21.Złoty Kogut Stoi na Jednej Nodze Prawa i Lewa Strona x 2 (You, Zuo Jin Ji Du Li)
22..Krok w Tył i Odepchnięcie Małpy Lewa, Prawa i Lewa Strona (Zuo, You, Zuo Dao Nian Hou)
23.Lot Ukośny (Xie Fei Shi)
24.Uniesienie Rąk w Górę (Ti Shou Shang Shi)
25.Żuraw Rozpościera Skrzydła (Bai He Liang Chi)
26.Zagarnięcie z Kolana i Krok w Przód Lewa Strona (Zuo Lou Xi Yao Bu)
27.Stań Wysoko, aby Wyszukać Konia (Gao Tan Ma)
28.Kopnięcie Rozdzielające Prawą Stopą (You Fen Jiao)
29.Kopnięcie Rozdzielające Lewą Stopą (Zou Fen Jiao)
30.Obrót (180 stopni) i Kopnięcie Lewą Piętą (Zhuan Shen Deng Jiao)
31.Omiatanie Lotosu Nogą – kopnięcie prawą nogą na zewnątrz i lewą nogą do środka (Zhuan Shen Bai Lian)
32.Napinanie Łuku i Strzelanie do Tygrysa (Wan Gong She Hu)
33.Skręt Ciała i Uderzenie Pięścią z Góry (Pie Shen Chui)
34.Krok w Przód, Odchylenie, Przechwycenie i Uderzenie (Jin Bu Ban Lan Chui)
35.Ciasne Zapieczętowanie (Ru Feng Si Bi)
36.Obejmowanie Tygrysa i Powrót w Góry (Bao Hu Gui Shan)
37.Zamknięcie (He Taiji)
Powrót do Pozycji Wyjściowej (Taiji Huan Yuan)
3. Forma dwuosobowa (88) Taijiquan klasycznego stylu Yang – Set Sparring – Taiji San Shou Tui Lian
Spis ruchów do Formy Dwuosobowej stylu Yang wg. organizacji YMAA:
Cz. I.
01. A. Krok w przód i uderzenie pięścią – Step Forward for Punch (Shang Bu Chui)
02. B. Uniesienie rąk w górę – Raise Hands to the Up Posture (Ti Shou Shang Shi)
03. A. Krok w przód, przechwycenie i uderzenie pięścią – Step Forward, Intercept, and Punch (Shang Bu Lan Chui)
04. B. Odparowanie i uderzenie pięścią – Deflect and Punch (Ban Chui)
05. A. Krok w przód i uderzenie lewym barkiem – Step Forward and Left Shoulder-Stroke (Shang Bu Zuo Kao)
06. B. Uderzenie tygrysa (prawa strona) – Strike the Tiger (Right) (You Da Hu)
07. A. Uderzenie lewym łokciem – Left Elbow Strike (Zuo Zhou Da)
08. B. Odepchnięcie w lewo i uderzenie prawym łokciem – Push to the Left and Right Elbow-Stroke (Zuo Tui You Kao)
09. A. Zakrok i uderzenie tygrysa (lewa strona) – Withdraw the Step and Strike the Tiger (Left) (Che Bu You Da Hu)
10. B. Uderzenie w dół prawą ręką – Right Downward Strike (You Xia Chui)
11. A. Uniesienie rąk w górę – Raise Hands to the Up Posture (Ti Shou Shang Shi)
12. B. Skręt ciała i pchnięcie – Turn the Body and Push (Zhuan Shen An)
13. A. Skręt ciała i uderzenie prawą ręką z góry – Right Swinging-Body Strike (You Pie Shen Chui)
14. B. Przechwycenie i uderzenie pięścią, raz – Intercept and Punch, One (Ban Chui Yi Shi)
15. A. Przechwycenie i uderzenie pięścią, drugi raz – Intercept and Punch, Two (Ban Chui Er Shi)
16. B. Rozczesywanie grzywy dzikiego konia (lewa strona) – Wild Horses Shear the Mane (Left) (Zuo Ye Ma Fen Zong)
17. A. Uderzenie tygrysa (prawa strona) – Strike the Tiger (Right) (You Da Hu)
18. B. Skręt ciała, cofnięcie nogi i ściągnięcie – Turn the Body, Withdraw the Step, and Rollback(Zhuan Shen Che Bu Lu)
19. A. Krok w przód i nacisk (lewa strona) – Step Forward and Press (Left) (Shang Bu Zuo Ji)
20. B. Skręt ciała i nacisk (lewa strona) – Turn the Body and Press (Left) (Zhuan Shen Zuo Ji)
21. A. Podwójne rozdzielenie i kopnięcie piętą – Double Dividing and Heel Kick (Shuang Fen Deng Jiao)
22. B. Uderzenie pięścią w dół – Punch the Groin (Zhi Dang Chui)
Cz. II.
23. A. Krok w przód, zaczepienie i rozdzielenie – Step Forward to Pluck and Rend (Shang Bu Cai Lie)
24. B. Biała dama tka na czółenku, raz – Fair Lady Weaves with Shuttle, One (Yu Nu Chuan Suo Yi Shi)
25. A. Biała dama tka na czółenku, drugi raz – Fair Lady Weaves with Shuttle, Two (Yu Nu Chuan Suo Er Shi)
26. B. Biały żuraw rozpościera skrzydła z kopnięciem – White Crane Spreads Its Wings (Bai He Liang Chi)
27. A. Uderzenie lewym barkiem – Left Shoulder-Stroke (Zuo Kao)
28. B. Ściągnięcie ramienia – Rollback the Shoulder – (Lu Bi)
29. B. Skręt ciała by rozdzielić ramię – Turn the Body to Rend the Shoulder (Zhuan Shen Lie Bi)
30. A. Skręt ciała by wykonać ściągnięcie – Turn the Body to Rollback (Zhuan Shen Lu)
31. B. Atak pięściami w uszy – Two Winds Pass Through the Ears (Shuang Feng Guan Er)
32. A. Podwójne pchnięcie – Double Push (Shuang An)
33. B. Pojedynczy bicz – Single Whip (Dan Bian)
34. A. Prawe Pchnięcie – Right Push (You Tui)
35. B. Rozdzielenie ramienia (prawa strona) – File the Shoulder (Right) (You Cuo Bi)
36. A. Podążanie i pchnięcie – Follow the Posture and Push (Shun Shi An)
37. B. Neutralizacja i uderzenie prawą dłonią – Neutralize and Strike with Right Palm (Hua Da You Zhang)
38. A. Neutralizacja i pchnięcie – pojedynczy bicz – Neutralize and Push (Hua Tui)
39. B. Neutralizacja i uderzenie prawym łokciem – Neutralize and Strike with Right Elbow (Hua Da You Zhou)
0. A. Zaczepienie i rozdzielenie – Pluck and Rend (Cai Lie)
41. B. Zmiana nóg i ściągnięcie – Exchange Steps and Rollback (Huan Bu Lu)
42. A. Krok w przód i nacisk – Step Forward and Press (Shang Bu Ji)
43. B. Zmiana nóg i ściągnięcie – Exchange Steps and Rollback (Huan Bu Lu)
44. A. Uderzenie tygrysa – Strike the Tiger (Right) (You Da Hu)
Cz. III.
45. B. Skręt ciała, krok w tył i ściągnięcie – Turn the Body, Step Backward, and Rollback (Zhuan Shen Che Bu Lu)
46. A. Krok w przód i nacisk w lewo – Step Forward and Press to the Left (Shang Bu Zuo Ji)
47. B. Odwzajemnienie naciskiem – Return with Press (Hui Ji)
48. A. Zmiana nóg i uderzenie barkiem, prawa strona – Exchange Steps and Shoulder-Stroke (Right) (Huan Bu You Kao)
49. B. Skręt ciała i lot ukośny – Turn the Body to Fly Diagonally (Zhuan Shen Xie Fei Shi)
50. A. Uderzenie prawym łokciem – Right Elbow-Strike (You Zhou Da)
51. B. Skręt ciała do pozycji złoty kogut stoi na jednej nodze – Turn the Body for Rooster Standing on One Leg (Zhuan Shen Jin Ji Du Li)
52. A. Neutralizacja w dół – Downward-Neutralization (Xia Hua)
53. B. Kopnięcie piętą – Heel Kick (Deng Jiao)
54. A. Skręt ciała, krok w przód i uderzenie – Turn the Body, Step Forward, and Strike(Zhuan Shen Shang Bu Kao)
55. B. Ściągnięcie lewego ramienia – Rollback Left Arm (Lu Zuo Bi)
56. A. Skręt ciała i kopnięcie prawą nogą – Turn the Body and Right Kick (Zhuan Shen You Fen Jiao)
57. B. Podwójne rozdzielenie i otoczenie kolana (prawa strona) – Double Dividing and Embrace the Knee (Right) (Shuang Fen You Lou Xi)
58. A. Skręt ciała i kopnięcie lewą nogą – Turn the Body and Left Kick (Zhuan Shen Zuo Fen Jiao)
59. B. Podwójne rozdzielenie i otoczenie kolana (lewa strona) – Double Dividing and Embrace the Knee (Left) (Shuang Fen Zuo Lou Xi)
60. A. Zmiana rąk i uderzenie prawym barkiem – Change Hands and Right Shoulder-Stroke (Huan Shou You Kao)
61. B. Odwzajemnienie uderzeniem prawym łokciem – Return Right Elbow-Stroke (Hui You Kao)
62. A. Krok w przód i chwytanie wróbla za ogon (lewa strona) – Step Forward and Grasp the Sparrow’s Tail (Left) (Shang Bu Zuo Lan Que Wei)
63. B. Falowanie dłońmi w chmurach (prawa strona) – Wave Hands in Clouds (Right) (You Yun Shou)
64. A. Krok w przód i chwytanie wróbla za ogon (prawa strona) – Step Forward and Grasp the Sparrow’s Tail (Right) (Shang Bu You Lan Que Wei)
65. B. Falowanie dłońmi w chmurach (lewa strona) – Wave Hands in Clouds (Left) (Zuo Yun Shou)
66. A. Rozdzielenie w górę, nacisk i kopnięcie piętą w dół – Divide Upward, Press, and Downward Heel Kick (Shang Fen Ji Xia Deng Tui)
Cz. IV.
67. B. Niskie podcięcie – Low Hook Kick (Xia Gou Tui)
68. A. Skręt ciała i omiatanie lotosu – Turn the Body to Sweep Lotus (Zhuan Shen Bai Lian)
69. B. Uderzenie lewym łokciem – Left Elbow-Stroke (Zuo Kao)
70. A. Zahaczenie dłonią i wąż pełzający w dół – Hook Hand and Snake Creeps Down (Diao Shou She Shen Xia Shi)
71. B. Lot ukośny (prawa strona) – Diagonal Flying (Right) (You Xie Fei Shi)
72. A. Uderzenie tygrysa (lewa strona) – Strike the Tiger (Left) (Zuo Da Hu)
73. B. Podwójne rozdzielenie i pchnięcie w dół – Double Dividing and Push Down (Shuang Fen Xia An)
74. A. Krok w tył i odepchnięcie małpy – Step Back and Repulse Monkey (Dao Nian Hou)
75. B. Pchnięcie lewą ręką – Left Push (Zuo An)
76. A. Krok w tył i odepchnięcie małpy – Step Back and Repulse Monkey (Dao Nian Hou)
77. B. Pchnięcie prawą ręką – Right Push (You An)
78. A. Odepchnięcie małpy – Repulse Monkey (Dao Nian Hou)
79. A. Uderzenie prawą dłonią – Right Palm Strike (You Zhang Pai)
80. B. Krok w kierunku siedmiu gwiazd – Step Forward to Seven Stars (Shang Bu Qi Xing)
81. A. Wyciąganie igły z dna morza – Pick Up Needle from Sea Bottom (Hai Di Zhen)
82. B. Rozkładanie wachlarza – Fan Back (Shan Tong Bei)
83. A. Zaczepienie w prawo – Pluck Right (You Cai)
84. B. Napinanie łuku i strzelanie do tygrysa – Draw the Bow and Shoot the Tiger (Wan Gong She Hu)
85. A. Neutralizacja w górę i nacisk w przód – Neutralize Up and Press Forward (Xia Hua Ping Ji)
86. B. Pięść pod łokieć – Punch Under the Elbow (Zhou Di Kan Chui)
87. A+B. Skrzyżowanie rąk – Cross Hands (Shi Zi Shou)
88. B+A. Obejmowanie tygrysa i powrót w góry – Embrace Tiger and Return to the Mountain (Bao Hu Gui Shan)
Po numerze pozycji znajduje się litera A lub B. Oznacza ona stronę wykonującą technikę: A – atakująca, B – broniąca.
PCHAJĄCE DŁONIE – TUI SHOU
1. Pchające Dłonie w miejscu – Taiji San Shou Bu Tui Shou:
– pojedyncze (4 techniki) strona Yang i strona Yin,
– podwójne (7 technik), Peng Lu Ji An, Lu Ji, Lu (Da Lu),
2. Pchające dłonie w ruchu – Taiji Dong Bu Tui Shou:
– pojedyncze (4),
– podwójne (7),
– Peng Lu Ji An, Lu Ji, Lu (Da Lu),
– Cai Lie Tsa Kao
3. Symbol Yin Yang – Taiji Quan Chan Shou Lian Xi: w miejscu, w ruchu, w chodzeniu po kole Bagua
4. Centrowanie
5. Wolne Pchające Dłonie (San Tuei Shou), w miejscu i w ruchu
Materiał filmowy:
https://www.youtube.com/watch?v=HktXfv1n92M
TAI CHI CHUAN KLASYCZNY STYL YANG – FORMY Z BRONIĄ
1. Podstawy treningu z Kijem (Gun)
1. Przesuwanie rąk (ślizganie po kiju)
a) lewa i prawa strona
b) góra i dół
c) w miejscu
d) w poruszaniu bokiem
2. Lewa i prawa strona zmiana rąk – przesuwanie rąk po kiju i uderzenie
a) obrona u góry, atak od dołu
b) obrona na dole, atak od góry
c) chwyt normalny i odwrotny
d) w miejscu
e) w poruszaniu w przód i w tył
f) mieszanie technik w miejscu i w poruszaniu
3. Uderzenie
a) po skosie
b) poziomo
c) chwyt normalny i odwrotny
d) w miejscu
e) w poruszaniu w przód i w tył
4. Przesuwanie rąk po kiju (ślizganie) i dźgnięcie
a) lewa i prawa strona (zmiana stron)
b) chwyt normalny i odwrotny
c) w miejscu
d) w poruszaniu w przód i w tył
5. Zawinięcie i dźgnięcie – owinąć, przykryć i dźgnąć w przód
a) chwyt normalny i odwrotny
b) w miejscu
c) w poruszaniu w przód i w tył
6. Blok u góry, zawinięcie i dźgnięcie w przód
a) lewa i prawa strona (zmiana stron)
b) chwyt normalny i odwrotny
c) w miejscu
d) w poruszaniu w przód i w tył
e) mieszanie technik w miejscu i w poruszaniu
7. Blok na bok, zawinięcie i dźgnięcie w przód
a) lewa i prawa strona (zmiana stron)
b) chwyt normalny i odwrotny
c) w miejscu
d) w poruszaniu w przód i w tył
e) mieszanie technik w miejscu i w poruszaniu
8. Cztery strony pieczętowania kijem – zapieczętowanie i atak w różnych kierunkach
9. Krok w przód i pieczętowanie kijem
Materiał filmowy – podstawy:
https://www.youtube.com/watch?v=R6AvWEKgRWc
2. Forma z Szablą (Dao) stylu Yang.
1. Forma Otwierająca (Qi Shi)
2. Krok w Przód w Kierunku Siedmiu Gwiazd (Shang Bu Qi Xing)
3. Obrót w Lewo w Kierunku Siedmiu Gwiazd (Zuo Zhuan Qi Xing)
4. Biały Żuraw Rozpościera Skrzydła (Bai He Liang Chi)
5. Obróć Ciało i Schowaj Szablę (Zhuan Shen Cang Dao)
6. Pchnięcie Szablą (Tui Dao)
7. Cięcie do Góry w Lewo (Zuo Liao)
8. Cięcie do Góry w Prawo (Yuo Liao)
9. Pchnij Szablę w Przód (Zheng Tui Dao)
10. Biała Dama Tka na Czółenku (Yu Nu Chuan Shuo)
11. Pociągnij Poziomo (Ping La)
12. Pchnij Szablę po Skosie (Xie Tui Dao)
13. Skręć Ciało, Obróć Głowę i Ukryj Szablę (Zhuan Shen Pan Tou Cang Dao)
14. Obrót do Góry w Lewo (Zuo Gua)
15. Boczne Cięcie w Prawo (You Shan)
16. Pchnij Szablę w Przód (Zheng Tui Dao)
17. Skręć Ciało i Ukryj Szablę (Zhuan Shen Cang Dao)
18. Tnij Szablą ku Górze (Liao Dao)
19. Ściągnij Szablę w Tył (Lu Dao)
20. Tnij Szablą ku Górze (Liao Dao)
21. Podwójne Kopnięcie (Er Qui Tui)
22. Krok w Tył do Pozycji Uderzenie Tygrysa (Che Bu Da Hu Shi)
23. Kopnięcie Kaczki Mandarynki (Yuan Yang Tui)
24. Skręć Ciało, Obróć Głowę i Ukryj Szablę (Zhuan Shen Pan Tou Cang Dao)
25. Pchnij Łódź z Nurtem Rzeki (Shun Shui Tui Zhou)
26. Skręć Ciało i Ukryj Szablę (Zhuan Shen Cang Dao)
27. Krok w Przód i Cięcie Szablą w Górę (Shang Bu Liao Dao)
28. Podskocz i Uderz Szablą (Tiao Bu Duo Dao)
29. Użyj Siły by Przeciąć Górę Hua (Li Pi Hua Shan)
30. Obejmij Szablę i Dźgnij (Bao Dao Ci)
31. Skręć Ciało i Zmień Pozycję by Ciąć (Zhuan Shen Huan Bu Kan)
32. Zakończenie Formy (Shou Dao Shi)
Materiał filmowy:
Forma z Szablą Tai Chi Chuan – materiał szkoleniowy
Chi Kung Szabli
1. Sprowadzenie Chi do Dan Tian
2. Wbicie w bok
3. Wbicie w przód
4. Wbicie w górę
5. Wbicie góra dół
6. Pchnięcie poziome w przód
7. Cięcie poziome na zewnątrz
8. Blok w dół zza głowy i pchnięcie w przód
9. Zmiana przed ciałem i cięcie oburącz w bok
10. Zmiana przed ciałem blok i cięcie w bok
11. Zawinięcie nad głowa i cięcie oburącz do środka w przód
12. Zakończenie – sprowadzenie Chi do Dan Tian
3. Forma z Mieczem (Jian) stylu Yang
1. Rozpoczęcie (Qi Shi)
2. Krok w Przód i Zamknięcie Miecza (Shang Bu He Jian Shi)
3. Wróżka Wskazuje Drogę – 1 (Xian Ren Zhi Lu)
4. Trzy Pierścienie Otaczają Księżyc (San Huan Tao Yue)
5. Wielka Gwiazda Przewodnia (Da Kui Xing)
6. Jaskółka Zanurza Dziób w Wodzie (Yan Zi Chao Shui)
7. Lewe Zamiatanie, Prawe Zamiatanie (Zuo You Lan Sao)
8. Mała Gwiazda Przewodnia (Xiao Kui Xing)
9. Żółta Pszczoła Wlatuje do Dziury (Huang Feng Ru Dong)
10. Śmiały Kot Łapie Mysz (Ling Mao Bu Shu)
11. Ważka Dotyka Wody (Qing Ting Tian Shui)
12. Jaskółka Wlatuje do Gniazda (Yan Zi Ru Chao)
13. Feniks Rozpościera Skrzydła (Feng Huang Shuang Zhan Chi)
14. Trąba powietrzna w Prawo (You Xuan Feng)
15. Mała Gwiazda Przewodnia (Xiao Kui Xing)
16. Trąba powietrzna w Lewo (Zou Xuan Feng)
17. Czekając na Rybę (Deng You Shi)
18. Rozdzielanie Trawy w Poszukiwaniu Węża (Bo Cau Xun She)
19. Wesprzyj Księżyc na Piersi (Huai Zhong Bao Yue)
20. Wyślij Ptaka do Lasu (Song Niao shang Lin)
21. Czarny Smok Macha Ogonem (Wu Long bai Wei)
22. Wiatr Zdmuchuje Liść Lotosu (Feng Juan He Ye)
23. Lew Potrząsa Grzywą (Shi Zi Yao Tou)
24. Tygrys Unosi Głowę (Hu Bao Tou)
25. Dziki Koń Przeskakuje Przez Strumień (Ye Ma Tiao Jian)
26. Obróć Ciało i Pociągnij Lejce Konia (Fan Shen Le Ma)
27. Kompas (Zhi Nan Zhen)
28. Zmiatanie Kurzu na Wietrze (Ying Feng Dan Chen)
29. Pchnij Łódź z Nurtem Rzeki (Shun Shui Tui Zhou)
30. Spadająca Gwiazda Podąża za Księżycem (Liu Xing Gan Yue)
31. Ptak Wzlatuje nad Wodospadem (Tian Niao Fei Pu)
32. Podnieś Zasłonę (Tiao Lian Shi)
33. Miecz Zatacza Koła w Prawo i w Lewo (Zuo You Che Lun Jian)
34. Jaskółka Podnosi Dziobem Błoto (Yan Zi Xian Ni)
35. Wielki Ptak Rozpościera Skrzydła (Zuo You Che Lun Yan)
36. Podnieś Księżyc z Dna Morza (Hai Di Lao Yue)
37. Wesprzyj Księżyc na Piersi (Huai Zhong Bao Yue)
38. Nocny Demon Bada Głębokość Morza (Ye Cha Tan Hai)
39. Nosorożec Spogląda na Księżyc (Xi Niu Wang Yue)
40. Strzelanie do Gęsi (She Yan Shi)
41. Niebieski Smok Obnaża Szpony (Qing Long Tan Zhua)
42. Feniks Rozpościera Skrzydła (Feng Huang Shuang Zhan Chi)
43. Prawa i Lewa Przekraczają Przeszkodę (Zuo You Kua Lan)
44. Strzelanie do Gęsi (She Yan Shi)
45. Biała Małpa Proponuje Owoc (Bai Yuan Xian Guo)
46. Postawa Opadających Kwiatów (Luo Hua Shi)
47. Dama Macha Wachlarzem (Yu Nu Chuan Suo)
48. Biały Tygrys Macha Ogonem (Bai Hu Jiao Wei)
49. Ryba Wskakuje do Smoczej Bramy (Yu Tiao Long Men)
50. Czarny Smok Owija się Wokół Pala (Wu Long Jiao Zhu)
51. Wróżka Wskazuje Drogę – 1 (Xian Ren Chi Lu)
52. Wiatr Porywa Kwiat Śliwy (Feng Sao Mei Hua)
53. Trzymanie Tabliczki (Shou Peng Ya Hu)
54. Przytrzymaj Miecz i Powróć do Postawy Wyjściowej (Bao Jian Gui Yuan)
Materiał filmowy:
Forma z Mieczem Tai Chi Chuan – materiał szkoleniowy
Forma z Mieczem w wykonaniu Mistrza Yanga
Chi Kung Miecza
1. Sprowadzenie Chi do Dan Tian
2. Lewa i Prawa Naciągają Łuk
3. Lewa i Prawa Zawija i Obraca
4. Objęcie Ramionami
5. Wskazywanie w Przód
6. Zawijanie i Skręcanie w Przód i w Tył
7. Górny i Dolny Yin Yang
8. Wróżka Wskazuje Drogę
CHI KUNG KULI (QUI) TAI CHI.
Spis technik:
Pionowo I) W przód
A) W miejscu a) po kole b) obroty c) owijanie-zawijanie
B) W pozycjach z przenoszeniem ciężaru (kołysanie) a) po kole b) obroty c) owijanie-zawijanie
C) W poruszaniu a) po kole b) obroty c) owijanie-zawijanie
D)W chodzeniu po kole Bagua a) po kole b) obroty c) owijanie-zawijanie
Pionowo II) W tył
A) W miejscu a) po kole b) obroty c) owijanie-zawijanie
B) W pozycjach z przenoszeniem ciężaru (kołysanie) a) po kole b) obroty c) owijanie-zawijanie
C) W poruszaniu a) po kole b) obroty c) owijanie-zawijanie
D)W chodzeniu po kole Bagua a) po kole b) obroty c) owijanie-zawijanie
Poziomo I) W przód
A) W miejscu a) po kole b) obroty c) owijanie-zawijanie
B) W pozycjach z przenoszeniem ciężaru (kołysanie) a) po kole b) obroty c) owijanie-zawijanie
C) W poruszaniu a) po kole b) obroty c) owijanie-zawijanie
D)W chodzeniu po kole Bagua a) po kole b) obroty c) owijanie-zawijanie
Poziomo II) W tył
A) W miejscu a) po kole b) obroty c) owijanie-zawijanie
B) W pozycjach z przenoszeniem ciężaru (kołysanie) a) po kole b) obroty c) owijanie-zawijanie
C) W poruszaniu a) po kole b) obroty c) owijanie-zawijanie
D)W chodzeniu po kole Bagua a) po kole b) obroty c) owijanie-zawijanie
Materiał filmowy:
https://www.youtube.com/watch?v=Mf4ocq_D92U&list=PLfVAvDMzKBJ373ceEvkWI2bwe-nAUNIG9&index=12
https://www.youtube.com/watch?v=SaP5c1jbma4&t=2s
TAI CHI QIN NA (TECHNIKI DŹWIGNI, CHWYTÓW, KONTROLI)
Spis technik:
1. Xiao Chan Shou (Małe owinięcie dłoni)
2. Bei Ping Kao Yu (Pieczony pekiński kaczor)
3. Ba Wang Qiang Ke (Pan feudalny zaprasza na obiad)
4. Shang Diao Shou (Zahaczenie ręki do góry)
5. Shun Shui Tui Zhou (Puszczanie łódki w strumieniu)
6. Lao Han Bai Jiang (Stary człowiek awansowany na generała)
7. Fan Chan Shou (Tylne owinięcie dłoni)
8. Da Chan Zhou (Duże owinięcie łokcia)
9. Hui Tou Qin Yuan (Obrót w tył, by pochwycić małpę)
10. Ju Gong Xing Li (Pochyl się by okazać grzeczność)
INNE METODY TRENINGOWE STOSOWANE W TAI CHI STYLU YANG
PRZEMIANY YIN YANG
Technika „Obejmujące Ramiona” (bez skrętu w biodrach, ze skrętem w biodrach, strona Yang i strona Yin – czyli krążąc ramionami na zewnątrz i do środka)
Yin – Yang
1. Równowaga dołu i góry ciała
2. Równowaga tyłu i przodu
3. Yin – ruch do środka, Yang – ruch na zewnątrz
4. Yin – Kondensowanie, Yang -Rozszerzanie
5. Yin – Wdech, Yang – Wydech
6. Wzrok skierowany do środka – Wzrok skierowany w przód, rozproszony
7. Wkręcanie – Wykręcanie
8. Lekka góra – Mocny dół
9. Noga zakroczna napędza, wykroczna hamuje – Noga wykroczna napędza, zakroczna hamuje
10. Ruch płynie z rąk do nóg – Ruch płynie z nóg do rąk
11. Ruch w tył do Dan Tien, ruch w przód z Ming Men
12. Faza Yin wewnętrzną stroną ciała do środka, faza Yang zewnętrzną stroną ciała na zewnątrz
10 ZASAD PRAKTYKI TAI CHI WEDŁUG MISTRZA YANG CHENG FU
Jest to tłumaczenie „Mowy o dziesięciu wymogach Taijiquan” (Taijiquan shuo shi yao) – nauk mistrza Yang Chengfu, zapisanych przez Chen Weiminga.
1. „Xu ling ding jin” (xu – pusty, ling – zwinny, boski, ding – podpierać głową, jin – energia, siła). Głowa jest wyprostowana, duch przenika do czubka głowy. Nie wolno używać siły. Gdy używa się siły, szyja jest napięta, Qi i krew nie mogą swobodnie przepływać. Trzeba utrzymywać w umyśle ideę naturalnej, zwinnej niesubstancjalności (xu ling ziran zhi yi). Bez xu ling ding jin duch nie może się wznosić.
2. „Han xiong ba bei” (wciągnąć klatkę piersiową i uwypuklić plecy). Han xiong oznacza lekkie ściągnięcie klatki piersiowej, by Qi mogło opadać do Dantian. Nie należy wypinać klatki piersiowej. Gdy klatka piersiowa jest wypięta, Qi zbiera się w tym obszarze, góra jest ciężka, a dół lekki, przy staniu na jednej nodze (np.kopnięciach) łatwo utracić stabilność. Przy uwypukleniu pleców, Qi przylega do pleców. Gdy klatka piersiowa jest ściągnięta, plecy same się lekko zaokrąglają, gdy plecy się zaokrąglają, siła wyzwalana jest z kręgosłupa – jest to wskazanie „kierunku ku niezwyciężoności”.
3. „Song yao” (rozluźnić talię/biodra). Biodra są obszarem kontrolującą całe ciało. Gdy rozluźni się ten obszar, nogi mają siłę, dolna część ciała jest ustabilizowana. Wszelkie przemiany solidności i delikatności rozpoczynają się od talii/bioder, dlatego mówi się: „źródło ruchu ma początek w talii”. Jeśli brakuje siły, trzeba jej szukać w talii i nogach.
4. „Fen xu shi” (rozróżniać delikatne i solidne). W Taijiquan najważniejsze jest rozróżnienie delikatnego i solidnego. Gdy ciężar ciała spoczywa na prawej nodze, to prawa noga jest solidna, a lewa delikatna, i odwrotnie. Gdy rozróżnia się solidne i delikatne, ruchy są zwinne, niewymuszone. Gdy się tego nie potrafi, kroki są ciężkie, postawa niestabilna, łatwo stracić równowagę przy zaskakującej nas sytuacji lub być przemieszczonym przez przeciwnika.
5. „Chen jian zhui zhou” (opuścić barki i łokcie). Opuszczenie barków oznacza ich rozluźnienie, by swobodnie opadały. Jeśli nie można ich rozluźnići są uniesione, Qi również się unosi i ciało jest pozbawione siły. Opuszczenie łokci oznacza ich rozluźnienie z intencją opadania. Gdy łokcie się unoszą, barki nie mogą opadać, nie można przekazać siły (odrzucić przeciwnika daleko). Niewiele się to różni od załamanej siły systemów zewnętrznych.
6. „Yong yi, bu yong li” (używać umysłu, nie używać siły). Teoria Taijiquan mówi: „użyj umysłu, a nie siły”. Podczas ćwiczenia Taijiquan całe ciało jest zrelaksowane, nie używa się ani odrobiny niezręcznej siły. Gdy występuje w ciele sztywność, oznacza to samozwiązanie się. Można później [gdy ciało jest zrelaksowane] poruszać się lekko, zwinnie, swobodnie i okrężnie. Może ktoś mieć wątpliwości: jeżeli nie używa się siły, to skąd bierze się siła? Ciało ludzkie wypełnia sieć kanałów energii, tak jak ziemię pokrywa sieć kanałów wodnych. Jeśli kanał nie jest zablokowany, woda może przepływać, jeśli kanały w ciele nie są zablokowane, Qi również przepływa. Gdy ciało jest usztywnione, Qi jest unieruchomione, ruchy nie są zwinne – wystarczy, że przeciwnik lekko cię poruszy i całe twoje ciało zostanie wprawione w ruch. Jeśli używa się nie siły, lecz umysłu, tam gdzie dotrze umysł, dotrze i Qi. W ten sposób Qi i krew płyną, przenikają i wypełniają całe ciało, nie zatrzymując się. Przez długi trening rozwija się prawdziwą energię wewnętrzną. O tym mówi teoria Taijiquan: „najbardziej miękkie, a potem najtwardsze”. Ramiona ludzi biegłych w Taijiquan są jak bawełna owijająca żelazo. Gdy ćwiczący style zewnętrzne używają siły, ich siła jest wyraźnie widoczna, gdy nie używają siły są pozbawieni stabilności. Widać stąd, że ich siła jest zewnętrzną, powierzchowną siłą. Gdy nie używa się umysłu, a siły, najłatwiej jest być wprawionym w ruch – nie jest to najlepsze rozwiązanie.
7. „Shang xia xiang sui” (góra i dół wzajemnie za sobą podążają). Przez wzajemne podążanie za sobą góry i dołu rozumie się to, o czym teoria Taijiquan mówi: „Korzeń [energii/ruchu] jest w stopach, wypływa z nóg, kierowany jest w talii, kształtu nabiera w palcach dłoni. Od stóp, przez nogi i talię, musi być zachowana jedność”. Gdy poruszają się ręce, talia, stopy, wzrok też porusza się w ślad za tym – tylko wtedy nazwać to można wzajemnym podążaniem za sobą góry i dołu. Jeśli coś nie porusza się, powstaje chaos.
8. „Nei wai xiang he” (wzajemna harmonia wewnętrznego i zewnętrznego). W Taijiquan trening dotyczy ducha, dlatego mówi się: „duch jest władcą, ciało to konni posłańcy”. Jeśli można wznieść ducha, działania naturalnie stają się lekkie i zwinne. Forma nie wykracza poza przemiany delikatnego i solidnego, otwarcia i zamknięcia. Otwarcia, to nie tylko otwarcia rąk i nóg, w umyśle również dokonuje się otwarcie. Zamknięcia, to nie tylko zamknięcia rąk i nóg, w umyśle także dokonuje się zamknięcie. Gdy zjednoczy się wewnętrzne z zewnętrznym, powstaje jedność bez podziałów.
9. „Xiang lian bu duan” (wzajemne połączenie bez przerw). W stylach zewnętrznych stosowana siła jest nabytą, niezgrabną siłą, dlatego ma początek i koniec. Gdy jedna siła już się wyczerpała, nowa jeszcze się nie narodziła, wtedy przeciwnik łatwo może to wykorzystać. W Taijiquan używa się umysłu, a nie siły. Od początku do końca ruchy są miękkie i nieprzerwane.Gdy ruch się wypełni, rozpoczyna się ponownie, cykl nie ma ograniczeń. Gdy w dawnych teoriach mówi się: „jak rzeka Jangcy, płynie nieprzerwanie”, albo „poruszać się, jak gdyby nawijało się jedwabną nić”, chodzi zawsze o połączenie ruchów w jedność.
10. „Dong zhong qiu jing” (w ruchu szukać spokoju). W stylach zewnętrznych ceni się szybkie kroki i podskoki, wykorzystuje się całą siłę, dlatego wszyscy dyszą ciężko po zakończeniu ćwiczenia. W Taijiquan przy pomocy spokoju opanowuje się ruch, ruch przypomina bezruch. Gdy ruchy są wolne, oddech jest głęboki, Qi opada do Dantian i naturalnie unika się wytężania naczyń krwionośnych. Jeśli ćwiczący będą uważnie tego doświadczać, mogą osiągnąć głębokie, prawdziwe zrozumienie.
PODSTAWOWE ZASADY I JAKOŚCI TAI CHI
1. Podstawowe zasady ruchu: slow, soft, flow (powoli, miękko, płynnie) – trzy podstawowe cechy rozwijane w treningu Tai Chi. Realizuje się je przez dowolne poruszanie ciałem i nadawanie mu tych cech, a następnie szukanie tych cech w formie.
2. Podstawy proporcji: lekka góra, mocny dół, prosta oś – ustawienia właściwych proporcji struktury i poruszanie się w niej. Realizuje się to przez dowolne poruszanie ciałem i nadawanie mu tych cech, po czym wykorzystuje się je w podstawowym ruchu Tai Chi – Chwytanie Wróbla za Ogon, a następnie szuka się ich w formie.
4. Łączenie Ciała w Ruchu: nogi – siła, biodra – kierunek, kręgosłup – oś obrotu, ręce – kształt
1. Połączenie nóg z rękoma, połączenie bioder z rękoma, połączenie kręgosłupa z rękoma, połączenie całego ciała
2. Odpychanie stopami, skręcanie biodrami, przyjmowanie całą osią ciała, przyjmowanie i podążanie rękoma. Połączenie wszystkiego razem. Realizuje się to przez dowolne poruszanie ciałem i nadawanie mu tych cech (ruch spontaniczny, zarys technik Tai Chi), po czym wykorzystuje się to w podstawowym ruchu Tai Chi (Chwytanie Wróbla za Ogon) oraz kombinacji technik (Odparowanie, Ściągnięcie, Nacisk, Pchnięcie), a następnie szuka w formie.
4. „Power Zone”: zrozumienie właściwych zakresów ruchu dla każdego z obszarów: stóp, kolan, bioder, talii, kręgosłupa, szyi, barków, łokci, nadgarstków. Realizuje się to przez dowolne poruszanie ciałem i nadawanie mu tych cech (ruch spontaniczny, zarys technik Tai Chi), po czym wykorzystuje się je w podstawowym ruchu Tai Chi (Chwytanie Wróbla za Ogon) oraz kombinacji technik (Odparowanie, Ściągnięcie, Nacisk, Pchnięcie), a następnie szuka w formie.
6. Równoważenie wszystkich kierunków: zrozumienie zasad równowagi w ciele poprzez równomierne postrzeganie ciała statycznie i w ruchu – tam gdzie góra tam dół, tam gdzie przód tam tył, tam gdzie lewa strona tam prawa. Realizuje się to przez dowolne poruszanie ciałem i nadawanie mu tych cech (ruch spontaniczny, zarys technik Tai Chi), po czym wykorzystuje się je w podstawowym ruchu Tai Chi (Chwytanie Wróbla za Ogon) oraz kombinacji technik (Odparowanie, Ściągnięcie, Nacisk, Pchnięcie), a następnie szuka w formie.
7. Budowanie „Ciała Tai Chi”: twarde w środku, miękkie na zewnątrz (struktura od stóp do góry, rozluźnienie od dłoni w dół)
1. Budowanie struktury wewnątrz od dołu do góry – od stóp aż do dłoni i czubka głowy
2. bBudowanie rozluźnienia na zewnątrz z góry do dołu – od dłoni i czubka głowy do stóp
3. Połączenie obu jakości
Realizuje się przez dowolne poruszanie ciałem i nadawanie mu tych cech (ruch spontaniczny, zarys technik Tai Chi), po czym wykorzystuje się je w podstawowym ruchu Tai Chi (Chwytanie Wróbla za Ogon) oraz kombinacji technik (Odparowanie, Ściągnięcie, Nacisk, Pchnięcie), a następnie szuka w formie.
8. Harmonia Yin Yang: strona Yang i strona Yin (Duże Yang, Małe Yang, Duże Yin, Małe Yin)
1. Lekka góra, mocny dół
2. Składanie w tył i otwieranie w przód
3. Sprężanie wewnętrznych struktur i rozszerzanie zewnętrznych
4. Pochłanianie z wdechem i wyprowadzanie z wydechem
Realizuje się to wykorzystując dwie stworzone do tego techniki (Obejmujace Ramiona – strona Yang i Płynąca Kaczka Mandarynka – strona Yin) po czym wykorzystuje się je w podstawowym ruchu Tai Chi (Chwytanie Wróbla za Ogon) oraz kombinacji technik (Odparowanie, Ściągnięcie, Nacisk, Pchnięcie), a następnie szuka w formie.
9. Rozwijanie Jedwabnego Kokonu – Chan Si Gomg: nadanie odpowiednich cech ruchom Tai Chi: gładki, płynny, ciągły, spiralny ruch prowadzony z Centrum
1. Połączenie ruchu całego ciała z Centrum
2. Lekkość, płynność, ciągłość
3. Przepływ na zewnątrz (gładki ruch po łukach)
4. Przepływ wewnątrz (gładki przepływ siły przez całe ciało)
Realizuje się to wykorzystując stworzony do tego tzw. Symbol Yin Yang po czym wykorzystuje się je w podstawowym ruchu Tai Chi (Chwytanie Wróbla za Ogon) oraz kombinacji technik (Odparowanie, Ściągnięcie, Nacisk, Pchnięcie), a następnie szuka w formie.
10. Wewnętrzna siła: stopniowe budowanie wewnętrznej siły poprzez świadome przechodzenie przez poszczególne etapy: ruch w rozluźnieniu, miękko, elastycznie i z wewnętrzną siłą.
1. Na początku luźno i szybko
2. Następnie wolniej i miękko
3. Następnie jeszcze wolniej i z oporem
4. Ostatecznie ze sprężaniem i rozprężaniem – uwalnianiem siły.
Realizuje się przez dowolne poruszanie ciałem i nadawanie mu tych cech (ruch spontaniczny, zarys technik Tai Chi), po czym wykorzystuje się je w podstawowym ruchu Tai Chi (Chwytanie Wróbla za Ogon) oraz kombinacji technik (Odparowanie, Ściągnięcie, Nacisk, Pchnięcie), a następnie szuka w formie.
11. Odwrócenie zasad – wyjście ze schematu: uzyskuje się dzięki temu zwarte, oszczędne i hermetyczne ruchy na zewnątrz, a jednocześnie obszerne energetycznie i odczuciowo w środku. Naturalna i optymalna wielkość, tempo i zakresy.
1. Od ruchu obszernego do małego
2. Od ruchu wolnego do szybkiego
3. Od ruchu miękkiego do twardego
ZHAN ZHUANG – MEDYTACJA STOJĄCA
OBEJMOWANIE DRZEWA (stopy równolegle, ciężar równomiernie) I OBEJMOWANIE KSIĘŻYCA (jedna stopa na palcach, ciężar na drugiej nodze)
1. Ustawienie ciała – kształt pozycji
2. Połączenie – czyli osadzenie w dół i wyprostowanie do czuba głowy
3. Szukanie równowagi i komfortu
4. Rozluźnienie i zatopienie, wyprostowanie i podwieszenie
5. Obserwacja i zmiana
6. Uspokojenie ciała, oddechu i umysłu
7. Po prostu świadome przebywanie z ciałem w ciszy
Medytacja Stojąca – film: https://www.youtube.com/watch?v=mU66fOdygPA
Dodatkowe wskazówki:
1. Ustawianie ciała punkt na punkcie, centrum na centrum i sprawdzanie tego ustawienia
2. Równoważenie ciała w trzech kierunkach
3. Połączenie Centrum z Trzema Potęgami (Ziemia, Niebo, Cłzowiek)
4. Równowaga Yin Yang (gór-dół, przód-tył, to co na zewnątrz i to co w środku)
5. Łączenie struktury – Peng Jing (zbudowanie łuków i zaokragleń, rozszerzanie ciała w strukturach Yang, sprężanie ciała w strukturach Yin, powiększanie/rozszerzanie całego ciała)
6. Zastosowanie tych zasad w podstawowych technikach medytacji: Obejmowanie Drzewa, Zakorzenianie w Ziemi, Pochłanianie Nieba
7. Zastosowanie zasad Medytacji Stojącej w pozycjach i ruchach Tai Chi
OTWIERANIE PRAKTYKI TAI CHI
Praca z Ciszą – Jing Gong:
Praca z Ciszą i Praca z Oddechem – materiał szkoleniowy
1. Zatrzymanie ciała w pozycji zamkniętej – „Tworzenie Ciszy”
2. Wejście w pozycję (otworzenie pozycji lewą nogą) – „Wchodzenie w Ciszę’ (Ru Jing)
3. Osadzenie ciała – „Zatopienie się w Ciszy” (Nu Jing)
4. Wsłuchanie się w ciszę na zewnątrz i w środku – tworzenie ciszy i bycie ciszą
Praca z Oddechem – Xi Gong:
1. Oddech naturalny i spokojny
2. Oddech głębszy, rozluźniający do klatki piersiowej
3. Oddech głęboki, uwalniający z klatki piersiowej i osadzający Centrum
4. Skupienie na Centrum, Praca z Centrum – Dan Tien Gong
ZAMYKANIE PRAKTYKI TAI CHI
1. Harmonia Yin Yang: Yang tworzące Yin, Yin tworzące Yang (napięcie prowadzące do rozluźnienia, rozluźnienie budujace wyprostowanie
1. Użycie Yang żeby uzyskac Yin (użycie napięcia by uzyskać rozluźnienie)
2. Użycie Yin zeby uzyskac Yang (użycie rozluźnienia by uzyskać wyprostowanie)
2. Zapieczętowanie:
1. Skupienie na Centrum
2. Osadzenie Centrum z wydechem i zapięczętowaniem dłonmi
3. Relaks i krążenia głowy
4. Automasaż:
1. Oklepywanie ciała wzdłuż meridianów (ramiona, nogi)
2. Masowanie, wygładzanie wzdłuż meridianów
3. Delikatne oklepywanie i masowanie (Dan Tien i okolice lędźwi)
4. Opukiwanie głowy opuszkami palców
5. Masowanie nóg, kolan